کد درس: 2040102
هدف کلی: والدین
عنوان جزئی: اطاعت والدین
مدت‌زمان: 30 دقیقه
ثبت گزارش

وجه بیان:
والدین انسان از جمله کسانی هستند که بیشترین حق را به گردن فرزندان خود دارند؛ بنابراین شایسته است که پاسخ چنین زحمات طاقت‌فرسایی به ‌بهترین وجه ممکن داده شود و احسان به والدین هم کمترین کاری است که می‌توان نسبت به آنها انجام داد و الا حق آنها بیش از آن است که فرزند بتوانند آن را ادا کند. علاوه بر این، احسان و نیکی به والدین، اثرات دنیوی و اخروی فراوانی در بردارد که در روایات متعددی به آنها اشاره شده است و علاوه بر این، بسیاری از بزرگان هم موفقیت‌های خود را نتیجه نیکی به والدین خود می‌دانند. ازاین‌جهت فراگیران در این طرح درس، با لزوم احترام به والدین خود آشنا می‌شوند.


هدف شناختی:
اطاعت از والدین را لازمه سعادتمندی خود می‌داند.
با داستان اویس قرنی و تأکید آن بر اطاعت و احترام، با مقام مادر آشنا می‌شود.
متوجه جایگاه والدین و عظمت مقام آنها نزد خداوند می‌شود.
اکرام والدین را نه در حد یک فریضه دینی بلکه یک فریضه فطری و اجتماعی می‌داند.


هدف عاطفی:
گرایش بیشتری به مطیع اوامر والدین بودن پیدا می‌کند.


هدف رفتاری:
سعی می‌کند تا در برخورد با اوامر خانواده به آن‌ها اهمیت بدهد.
در صدد جبران خطاها و نافرمانی‌های گذشته خود در برابر خانواده تلاش می‌کند.


جملات کلیدی:
1- پیامبر اکرم (ص): «برّ الوالدین یجزئ عن الجهاد؛ نیکی به پدر و مادر، جای جهاد را می‌گیرد». (نهج الفصاحه، ح ۱۰۸۶)
2- امام رضا (ع): «خداوند نافرمانی پدر و مادر را ازاین‌جهت حرام فرموده است که موجب از دست‌دادن توفیق طاعات خداوند عزوجل می‌شود و بی‌احترامی به پدر و مادر و ناسپاسی نعمت و از بین‌رفتن شکر و سپاسگزاری و کم شدن نسل و قطع شدن آن می‌شود؛ زیرا نافرمانی والدین سبب می‌گردد که به پدر و مادر احترام گذاشته نشود، حق‌وحقوق آن‌ها شناخته نشود، پیوندهای خویشاوندی قطع گردد، پدر و مادر به داشتن فرزند بی‌رغبت شوند و به علت نیکی نکردن و فرمان نبردن از پدر و مادر، آنان نیز کار تربیت او را رها سازند». (میزان الحکمه، ج 14، ص 7101)


کلیدواژه:
اطاعت از والدین ▪ اویس قرنی


سؤالاتی که ارائه این عنوان به آن‌ها پاسخ می‌دهد:
​​​​​​​​​​​​​​
اطاعت از والدین چگونه انسان را سعادتمند می‌کند؟
چه نکاتی را می‌توان از داستان اویس قرنی در رابطه ‌با موضوع احترام به والدین برداشت کرد؟
والدین چه جایگاهی نزد خداوند دارند؟
آیا اکرام والدین فقط یک فریضه دینی است

اهـــداف درس

ورود به بحث:
پرسش درباره سؤالات کلیدی طرح درس•


زمان و مکان پیشنهادی:
مربیان عزیز می‌توانند زمان‌ها (اعیاد، وفیات و مناسبت‌های ملی) و مکان‌های خاصی (مانند حرم‌های ائمه و امامزادگان، گلزار شهدا و ...) را با توجه‌ به محتوای درس، غیر از فضای همیشگی جلسه در نظر بگیرند.
ایام مصادف با روز پدر و مادر

روش های درس

توضیحات سودمنـد

لازم به ذکر است که می‌توان از موضوعاتی که در این بخش به‌صورت مختصر بیان شده‌اند، استفاده کرد. برای انجام این مهم می‌توان از منابع پیشنهادی در خصوص آن‌ها مطالعه کرد.
در مورد خطوط قرمز اطاعت والدین: «وَ اِنْ جاهَداک عَلی اَنْ تُشْرِک بی ما لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما؛ و هرگاه آن دو، تلاش کنند که تو چیزی را همتای من قرار دهی که از آن آگاهی نداری (بلکه می‌دانی باطل است)، از ایشان اطاعت مکن، ولی با آن دو، در دنیا به طرز شایسته‌ای رفتار کن؛ و از راه کسانی پیروی کن که توبه‌کنان به سوی من آمده‌اند؛ سپس بازگشت همه شما به سوی من است و من شما را از آنچه عمل می‌کردید آگاه می‌کنم» (سوره - 15) .
 «وَ وَصَّینَا الاْنسانَ بِوالِدَیهِ حَمَلَتْهُ اُمُّهُ وَهْناً عَلی وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فی عامَینِ اَنِ اشْکرْ لی وَ لِوالِدَیک اِلَی الْمَصیر؛ و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش کردیم؛ مادرش او را با ناتوانی روی ناتوانی حمل کرد (به هنگام بارداری هر روز رنج و ناراحتی تازه‌ای را متحمّل می‌شد) و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان می‌یابد؛ (آری به او توصیه کردم) که برای من و برای پدر و مادرت شکر به جا آور که بازگشت (همه شما) به سوی من است!» (سوره - 14)
قال رسول‌الله (ص): «العبد المطیع لوالدیه و لربه فی اعلی علیین؛ بنده‏ای که مطیع پدر و مادر و پروردگارش باشد، روز قیامت در بالاترین جایگاه است» (کنزالعمال، ح 45480)
قال رسول‌الله (ص): «من أصبح مطیعا للَّه فی والدیه أصبح له بابان مفتوحان من الجنّة و إن کان واحدا فواحد؛ کسی که دستور الهی را در مورد پدر و مادر اطاعت کند، دو درب از بهشت‏ برویش باز خواهد شد، اگر فرمان خدا را در مورد یکی از آنها انجام دهد یک درب گشوده می‌شود» (کنز العمال، ج 16، ص 467).
قال الصادق (ع): «افضل الاعمال الصلاة لوقتها و بر الوالدین و الجهاد فی سبیل الله؛ افضل اعمال نماز در وقت است و احسان بوالدین و جهاد در راه خدا» (الانوار، ج 74، ص 85)
داستان شیخ مرتضی انصاری: شیخ اعظم، فقیه بزرگ، مادرش را تا نزدیک حمّام به دوش می‌گرفت و او را به زن حمامی سپرده، می‌ایستاد تا بعد از پایان کار، او را به خانه برگرداند. هر شب به دست‌بوسی مادر می‌آمد و صبح با اجازه او از خانه بیرون می‌رفت. پس از مرگ مادر به‌شدت می‌گریست فرمود گریه‌ام برای این است که از نعمت بسیار مهمی چون خدمت به مادر محروم شدم. شیخ پس از مرگ مادر با کثرت کار و تدریس و مراجعات تمام نمازهای واجب عمر مادرش را خواند با آنکه مادر از متدینه‌های روزگار بود.