کد درس: 2030504
هدف کلی: هشت سال دفاع مقدس
عنوان جزئی: داستان‌هایی از رشادت و شهادت‌طلبی رزمندگان اسلام (شهدای زنده، جانبازان)
مدت زمان: 60 دقیقه

​​​​​​​
ثبت گزارش

وجه بیان:
یکی از راه‌های شناخت صحیح آرمان‌های انقلاب اسلامی آشنایی با دفاع مقدس به‌منزله یکی از اصلی‌ترین جلوه‌های انقلاب اسلامی است تا فراگیر به‌واسطه آشنایی و الگوگیری از رزمنده‌های دفاع مقدس با ارزش‌هایی همچون ایثار و فداکاری، شهادت‌طلبی، جهاد، تلاش، پشتکار و... آشنا شود؛ برای این منظور یکی از موضوعاتی که می‌توان به آن توجه کرد مجاهدانی هستند که دفاع مقدس پایان راهشان نبوده و بعد از جنگ نیز همچون شهدا زندگی کردند؛ زندگی این عزیزان می‌تواند اولاً سرمشق و الگویی مناسب برای نسل جوان در مواجهه با دنیای امروز باشد و ثانیاً قهرمانان واقعی را به آنها بشناساند.


هدف شناختی:
با مقام جانبازان به عنوان یادگاران دفاع مقدس در کلام معصومین(ع)، امام(ره) و مقام معظم رهبری آشنا می‌شود.
با برخی جانبازان شاخص دفاع مقدس آشنا می‌شود مانند شهید علی خوش‌لفظ - شهید رجب محمّدزاده – شهی محمدعلی زرین‌قلم - شهید زنده امیرحسین حاجی نصیری (جانباز مدافع حرم) و...
با عرصه‌های مختلف جهاد آشنا می‌شود و جهاد را تنها معطوف به جنگ نمی‌بیند.
با قهرمانان واقعی کشور خود آشنا می‌شود و متوجه این نکته می‌شود که هنوز هم می‌توان همچون شهدا زندگی کرد.
با مفهوم جهاد اکبر و عرصه مبارزه با نفس آشنا شده و متوجه می‌شود که زندگی شهدا و جانبازان سرافراز ما پیش از مبارزه در دفاع مقدس با نفس خویش مبارزه کرده‌اند و پیروز شده‌اند و نشانه این پیروزی در زندگی مخلصانه آنها پس از جنگ هویدا است.

​​​​​​​
هدف عاطفی:
به شهدا و شهادت علاقه‌مند می‌شود.
نسبت به کشور خود و جانبازان دفاع مقدس احساس دِین می‌کند.
نسبت به کشور خود به واسطه حفظ تمامیت و استقلال کشور در جنگ و وجود چنین انسان‌هایی ممتاز در عرصه انقلاب اسلامی احساس غرور می‌کند.
شور درونی فراگیر برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی برانگیخته می‌شود.


هدف رفتاری:
تلاش می‌کند تا در زندگی خود در هر عرصه‌ای مفید واقع شود.
تلاش می‌کند تا در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مبانی دفاع مقدس، ایثار و ازخودگذشتگی داشته باشد.
تلاش می‌کند برخی ویژگی‌های شخصیتی جانبازان از قبیل صبر در راه خدا را در خود تقویت نماید.
سعی می‌کند به دیدار جانبازان و خانواده آنها برود.
برای تغییر در مسیر زندگی خود و اثرگذاری در محیط پیرامون خود تلاش و برنامه‌ریزی می‌کند.
برای شناخت و شناساندن این الگوها و قهرمانان به دیگران تلاش می‌کند.
سعی می‌کند تا با تقویت روحیه ایثار و افزایش همت و همچنین تلاش و پشتکار خود، همواره یک زندگی بسیجی‌وار داشته باشد (اشاره به صحبت مقام معظم رهبری).


جملات کلیدی:
مقام معظم رهبری: «شما جانبازان، مجاهدان فداکار و شهیدان زنده‌اید. چشم و دلِ شما با پاداش الهی روشن خواهد شد ان‌شاءالله». (پیام به مناسبت سالروز ولادت حضرت اباالفضل ‌العباس و روز جانباز مورخ 09/01/1399 به آدرس https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=45262)
مقام معظم رهبری: «معیار جهاد، شمشیر و میدان جنگ نیست. معیار جهاد، همان چیزی است که امروز در زبان فارسی ما در کلمه «مبارزه» وجود دارد. فلانى آدم مبارزی است؛ فلانی آدم مبارزی نیست. نویسنده مبارز؛ نویسنده غیر مبارز. عالم مبارز؛ عالم غیر مبارزه. دانشجوی مبارز و طلبه مبارز؛ دانشجوی غیر مبارز و طلبه غیر مبارز. جامعه مبارز و جامعه غیر مبارز. دو چیز حتماً لازم است: یکی اینکه در مبارزه، باید جد و جهدی وجود داشته باشد. اگر چه در صُوَری، مبارزه با نفس هم میدان‌هایی دارد؛ اما حالا مثال‌هایی که می‌زنیم برای مبارزات اجتماعی و اینهاست. پس اول این که در آن جد و جهد و تلاش و تحرک باشد. دوم اینکه، در مقابلش دشمنی باشد. مبارزه، در آن جا که دشمن نیست معنا ندارد». (بیانات در آغاز درس خارج فقه مورخ 20/06/1373 به آدرس https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2723)
مقام معظم رهبری: «جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شماست، آینده مال شماست؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بار مسئولیت را بر دوش دارید؛ خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البته ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بالعکس، آبادانی به دنبال دارد، اما سختی‌اش بیشتر است». (بیانات رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین (ع) مورخ 03/03/1395 به آدرس https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33172&p=2)


کلیدواژه:
دفاع مقدس ▪ شهید ▪ جنگ هشت‌ساله ▪ خاطرات جبهه ▪ شهید زنده ▪ جانبازان دفاع مقدس ▪ شهید علی خوش‌لفظ ▪ شهید رجب محمّدزاده ▪ زخم اسماعیل ▪ امیرحسین حاجی نصیری ▪ شهید محمدعلی زرین قلم


سؤالاتی که ارائه این عنوان به آن‌ها پاسخ می‌دهد:
​​​​​​​​​​​​​​
جانبازان به عنوان یادگاران دفاع مقدس چه جایگاهی در کلام امام و رهبری (و معصومین از لحاظ تاریخی و مواجهه با جانبازان در اسلام) دارند؟
نام بردن و صحبت در خصوص برخی از جانبازان خوش‌نام دوران دفاع مقدس.
جهاد چه عرصه‌هایی دارد؟
قهرمانان واقعی کشور چه کسانی هستند؟ آیا هنوز هم می‌توان مانند شهدا زندگی کرد؟
زندگی شهدا و جانبازان ما چه ویژگی‌های مهمی داشته و نشانه‌های پیروزی آنها در این زندگی چیست؟

اهـــداف درس

ورود به بحث:
پرسش از سؤالات کلیدی طرح درس
مطالعه کتاب‌های معرفی شهدا (به فراخور موضوع)
از طریق راهیان نور
از طریق بحث اثرگذاری در جامعه و هدف‌گذاری برای آینده
از طریق سلامتی بدن و ایثار و گذشتن از آن
از طریق دیدار با خانواده شهدا و جانبازان


زمان و مکان پیشنهادی:
​​​​​​​
 مربیان عزیز می‌توانند زمان‌ها (اعیاد، وفیات و مناسبت‌های ملی) و مکان‌های خاصی (مانند حرم‌های ائمه و امامزادگان، گلزار شهدا و ...) را با توجه‌ به محتوای درس، غیر از فضای همیشگی جلسه در نظر بگیرند.

مناطق جنگی و اردوی راهیان نور
باغ‌موزه دفاع مقدس
آسایشگاه جانبازان

روش های درس

​​منابـع پیشنهادی

توضیحات سودمنـد

برای درک بهتر حال جانبازان توصیه می‌شود در خلال این صحبت‌ها در جلسه، از آسایشگاه جانبازان نیز دیدن شود و مربی فراگیران را به عیادت این شهدای زنده عزیز ببرد همچنین دیدن مستند زخم اسماعیل با فراگیران و دیدن کلیپ شهید زرین قلم در بیت رهبری (به آقا بگویید دیگر حرف از رفتن نزند...) توصیه می‌شود.
در درجه اول جانبازانی که از سلامت خود گذشتند و در این راه ایثار و فداکاری کردند شهید زنده به حساب می‌آیند و طبق آیات قرآن از اجر و قرب برخوردارند
«الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیم؛ آنان که دعوت خدا و رسول را اجابت کنند پس از آنکه به آنها رنج و الم رسید، از آنها هرکس نیکوکار و پرهیزکار شد اجر عظیم خواهد یافت.» (سوره آل عمران - ۱۴۰)
افزون بر این، آن دسته از مجاهدینی که بعد از تمام شدن معرکه جهاد اصغر از پای ننشستند و به جهاد و مبارزه و پیکار ادامه دادند هم حکم شهید زنده را دارند و با آنان محشور می‌شوند همان‌طور که در این نقل معروف این‌طور بیان شده که شرط شهید شدن، شهید بودن است.
از جمله این شهدای عزیز می‌توان به شهید صیاد شیرازی، شهید حسن طهرانی مقدم، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید فخری زاده و... اشاره کرد که دفاع مقدس پایان مأموریتشان نبود و در نهایت کار نیز پس از سال‌ها مجاهدت به درجه شهادت نائل آمدند و یا کسانی مثل سردار اسداللهی و ... که تا آخرین لحظه در خط جهاد و مبارزه در راه خدا ثابت‌قدم بودند و در هر عرصه‌ای مشغول جهاد و خدمت‌رسانی شدند تا سرانجام به دیدار معشوق شتافتند و زندگی این عزیزان می‌تواند برای نسل امروز راهگشا باشد و برای آنان سرمشق قرار گیرد.

​​​​​​​