کد درس: 2030402
هدف کلی: آشنایی با شخصیت امام خمینی (ره) و نقش ایشان در احیای اسلام
عنوان جزئی: داستان‌هایی از زندگی امام با توجه به محور استواری
مدت زمان: 60 دقیقه
ثبت گزارش

وجه بیان:
شکل‌گیری انقلاب اسلامی مرهون ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی امام خمینی L مانند استواری، توکل و مردم‌دوستی است که طبیعتاً تداوم انقلاب اسلامی نیز نیازمند تکیه بر این ویژگی‌ها می‌باشد. همچنین اگر ایمان راسخ، یقینی، قلبی و ابعاد عرفانی امام(ره) نبود مردم هرگز جذب ایشان نمی‌شدند و انقلاب اسلامی به این شکل ایجاد و به ثمر نمی‌رسید. ازاین‌رو شناخت دقیق فراگیران از این ویژگی‌های کلیدی، باعث دل‌بستگی بیشتر آنها به انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) خواهد گردید.


هدف شناختی:
با نقش ایمان امام(ره) به آرمان‌های انقلاب و مبارزه آشنا می‌شود.
با سختی‌های به وقوع پیوستن انقلاب و ادامه مسیر ناظر بر داستان‌های امام(ره) آشنا می‌شود.

هدف عاطفی:
به استواری در مسیر خدا گرایش و باور قلبی پیدا می‌کند.
علاقه وی به امام(ره) به عنوان یک شخصیت دینی افزایش پیدا می‌کند.
به مطالعه درباره سایر ابعاد انقلاب و سیره امام خمینی(ره) علاقه‌مند می‌شود.


هدف رفتاری:
سعی می‌کند در زندگی خود در مسیرهای درست استوار بماند.
در انجام کارهای خود استوارتر می‌شود.

جملات کلیدی:
امام خمینی (ره): «فرزندان عزیز جهادی‌ام به تنها چیزی که باید فکر کنید به استواری پایه‌های اسلام ناب محمّدی - صلى الله علیه و آله و سلم – است». (صحیفه نور، ج 21، ص 59)
قرآن کریم: « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ؛ بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و (درباره من) عقل و فکرت کار بندید تا به خوبی دریابید که صاحب شما امت را جنون نیست، او جز این نیست که رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است می‌ترساند»‏. (سباء - 46) 

​​​
کلیدواژه:
استواری امام در برابر دشمنان و مشکلات به وقوع پیوستن انقلاب ▪ انقلاب اسلامی ▪ نهضت اسلامی


سؤالاتی که ارائه این عنوان به آن‌ها پاسخ می‌دهد:
​​​​​​​​​​​​​​
ایمان امام (ره) در آرمان‌های انقلاب اسلامی و مبارزه چه جایگاهی داشت؟
سختی‌هایی که بر امام در مسیر وقوع انقلاب اسلامی تحمیل شد چه بودند؟

اهـــداف درس

ورود به بحث:
پرسش درباره سؤالات کلیدی طرح درس
مطالعه کتاب امام خمینی از انتشارات مدرسه
سؤال درباره انقلاب و وقوع آن
خواندن سوره سبا
پرسش در مورد اینکه در کارهای خود چقدر استوار هستید؟

​​​​​​​
زمان و مکان پیشنهادی:
​​​​​​​​​​​​​​
مربیان عزیز می‌توانند زمان‌ها (اعیاد، وفیات و مناسبت‌های ملی) و مکان‌های خاصی (مانند حرم‌های ائمه و امامزادگان، گلزار شهدا و ...) را با توجه‌ به محتوای درس، غیر از فضای همیشگی جلسه در نظر بگیرند.
ایام پیروزی انقلاب اسلامی

روش های درس

​​منابـع پیشنهادی

توضیحات سودمنـد

متن زیر خاطره‌ای از آیت‌الله محمد مؤمن شاگرد امام خمینی است که از کتاب سرگذشت‌های ویژه از زندگی امام خمینی (ره)گرفته شده و درباره برخورد امام خمینی با درخواست عوامل رژیم پهلوی برای سکوت در برابر جنایات آنهاست: 
یکی از روحانیون که می‌گفت فرح همسر شاه از بستگان ماست، نقل می‌کرد: سرهنگ مولوی مسئول دستگیری امام، به قم آمده بود و به من گفت تصدقتان بروم بنده از مخلصین شما هستم. نوکر شما هستم، مقلد شما هستم، چاکر شما هستم، پیامی از شاه برای شما دارم. پیام این است که شاه، سلام خدمتتان رسانده و عرض کرده که تمام مقامات و مراتبی را که دستگاه برای مرحوم آقای بروجردی قائل بوده، عیناً برای شما قائل است. منتها شما به دولت و دستگاه کار نداشته باشید و شما احترامتان کاملاً محفوظ است. این روحانی می‌گفت امام در پاسخ فرمودند "من هر جا وظیفه شرعی‌ام ایجاب بکند، نمی‌توانم ساکت بنشینم. روی این جهت بود که ایشان را مجدداً به ترکیه تبعید کردند(سرگذشتهای ویژه از زندگی امام خمینی، ج 3، ص 120).
رئیس سازمان بسیج جامعه عشایری کشور می‌گوید: وقتی در ۳۱ شهریورماه هواپیماهای دشمن چند نقطه از کشور را مورد حمله هوایی قرار دادند، امام خمینی (ره) در پیامی فرمودند: امت اسلامی به خدا توکل کنید و از دشمنان نترسید؛ زیرا ما از ابرقدرت‌ها نترسیدم و صدام که عددی نیست. چنان سیلی به صدام خواهیم زد که از سر جایش بلند نشود. اگرچه ما اهل تعدی و تجاوز نیستیم، لکن اگر کسی تعدی کند، دهانش را خرد خواهیم کرد(صحیفه امام، ج13، ص221). این مضامین پیام امام در ۳۱ شهریور ۵۹ است(گفتگو با رئیس کل سازمان بسیج عشایر مورخ 07/04/1396 به آدرس http://seda.ir/sh/?2077348).
مقام معظم رهبری: «در حوادث وحشتناک که همه مسئولین به بن‌بست می‌رسیدند به امام پناه می‌بردند و آن حضرت با دم مسیحایی خود به همه آنها آرامش می‌بخشید. او مانند کوهی مقاوم و استوار بود که هیچ چیز او را متزلزل نمی‌ساخت، بلکه هرگونه ترس و اضطراب را از دل همراهان و نزدیکان دور می‌کرد»(سرگذشتهای ویژه از زنـدگی امـام خمینی،ج۲، ص۵۸، بیانات در مراسم بیست‌ و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) مورخ 14/03/1394 به آدرس https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29914).
مقام معظم رهبری در دهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره): «...عزیزان من! در ایران، در آن دوران چهارده ساله – به‌خصوص در سال‌های آخر - مبارزان اسلامی احساس تنهایی نمی‌کردند؛ همیشه احساس می‌کردند که امام با آنها مرتبط و متصل است. در ماجرای درگذشت فرزندش، یک بعد دیگر از ابعاد این شخصیت عظیم آشکار شد. خیلی‌ها بزرگ‌اند، عالم‌اند، شجاع‌اند؛ اما آن کسانی که این عظمت‌ها در درون عواطف و در زوایا و اعماق دل آنها امتداد داشته باشد، خیلی زیاد نیستند. مردی در سنین نزدیک به هشتاد سال در آن زمان، وقتی که فرزند فاضل و برجسته‌اش از دنیا رفت  _که در واقع پسر او هم یک پسر برجسته و یک فاضل و یک عالم ممتاز و یک امید آینده بود_ جمله‌ای که از او نقل شد و شنیده شد، این بود که «مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهی است»! او این را مهربانی الهی و لطف پنهانی خدا تلقی کرد؛ این طور فهمید که خدا به او لطف کرده است؛ آن هم لطفی پنهانی! ببینید چقدر عظمت می‌خواهد در یک انسان! این مصیبت‌ها و این سختی‌ها و این شدت‌هایی که در دوران انقلاب بر این مرد بزرگ وارد آمد و او مثل کوه استواری آنها را تحمل کرد، ریشه‌اش در همین عظمت روحی است که در مقابل مرگ عزیزی این‌چنین، چنین برخوردی پیدا می‌کند. بعد هم قضیه تبعید ایشان از عراق و شروع هجرت آن بزرگوار به کویت و سپس به فرانسه بود؛ که فرمود اگر به من اجازه اقامت در کشوری ندهند، فرودگاه به فرودگاه خواهم رفت و پیامم را به همه دنیا خواهم رساند. آن عظمت، آن شجاعت، آن شرح صدر، آن استقامت کم‌نظیر، آن‌قدرت رهبری الهی و پیامبرگونه، باز خودش را در این جا نشان داد. این هم بعد جدیدی از ابعاد شخصیت آن بزرگوار بود. بعد هم که جریان آمدن ایشان به ایران و مواجهه با آن قضایا و تشکیل نظام جمهوری اسلامی بود»(خطبه‌های نمازجمعه‌ در دهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) مورخ 14/03/1378 به آدرس https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2955).