کد درس:2040203
​​​​​​​(ص)هدف کلی: اهل‌بیت 
عنوان جزئی: سرگذشت محبین
مدت زمان: 30 دقیقه
ثبت گزارش

وجه بیان:
نه‌تنها وجود اهل‌بیت (ع)، بلکه کسانی که آنها را به‌طور حقیقی دوست داشته‌اند نیز برای ما الگو و سرمشق می‌باشند. محبت اهل‌بیت قطعاً باعث سعادت و عاقبت‌به‌خیری است لذا دانستن داستان‌هایی از صحابی و محبین حقیقی اهل‌بیت ضروری خواهد بود.
در واقع انسان می‌تواند ببیند که تربیت یافتن بر اساس محبت اهل‌بیت در مجموعه زندگی و اخلاق و سرنوشت شخص چه تأثیر عمیقی می‌گذارد؛ اما باید دانست که محبت اهل‌بیت خالی از رنجش و بلا و وظیفه‌شناسی نخواهد بود.

هدف شناختی:
می‌داند که شخصیت بزرگ محبین اهل‌بیت(ع) نشئت‌گرفته از محبت سازنده اهل‌بیت (ع)است.
جلب رضایت اهل‌بیت (ع) را وسیلهای برای رسیدن ما به رضایت خداوند میداند.
با داستان‌هایی از سرگذشت محبین اهل‌بیت (ع) آشنا می‌شود.


هدف عاطفی:
به محبین حقیقی اهل‌بیت علاقه‌مند می‌شود.
برخاسته از تلاش‌های محبین حقیقی، نسبت به شیعه بودن خود و جامعه و تکامل هر دو احساس مسئولیت می‌کند.


هدف رفتاری:
در جهت اطاعت بیشتر از دستورات و توصیه‌های اهل‌بیت تلاش می‌کند.
فقط در گفتن «دوستت دارم» نمیماند و در پی برداشتن جاری ساختن عشق به اهلبیت در زندگیاش تلاش میکند.


جملات کلیدی:
«فانکم وسیلتی الی الله...؛ تو وسیله من برای خدا هستی» (دعای توسل)


کلیدواژه:
زندگینامه اصحاب اهل‌بیت ▪ محبین اهل‌بیت


سؤالاتی که ارائه این عنوان به آن‌ها پاسخ می‌دهد
شخصیت بزرگ محبین اهل‌بیت از چه امری نشئت می‌گیرد؟
با ذکر کدام داستان‌ها می‌توان به سرگذشت محبین اهل البیت(ع) پی برد؟

اهـــداف درس

ورود به بحث:
پرسش درباره سؤالات کلیدی طرح درس
خواندن داستان‌های هشام و فرزدق (36) و پسرانت چه شدند؟(113) از کتاب داستان راستان

​​​​​​​
زمان و مکان پیشنهادی:
​​​​​​​
مربیان عزیز می‌توانند زمان‌ها (اعیاد، وفیات و مناسبت‌های ملی) و مکان‌های خاصی (مانند حرم‌های ائمه و امامزادگان، گلزار شهدا و ...) را با توجه‌ به محتوای درس، غیر از فضای همیشگی جلسه در نظر بگیرند.
ایام ماه ذیالحجه

روش های درس

​​منابـع پیشنهادی

توضیحات سودمنـد

لازم به ذکر است که می‌توان از موضوعاتی که در این بخش به‌صورت مختصر بیان شده‌اند، استفاده کرد. برای انجام این مهم می‌توان از منابع پیشنهادی در خصوص آن‌ها مطالعه کرد.
امام علی (ع) : «وَ الْمَیِّتُ مِنْ شِیعَتِنَا صِدِّیقٌ شَهِیدٌ صَدَّقَ بِأَمْرِنَا وَ أَحَبَّ فِینَا وَ أَبْغَضَ فِینَا یُرِیدُ بِذَلِکَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏؛ شیعه ما به هنگام مردن، صدیق و شهید از دنیا می‌رود؛ چراکه امر ولایت ما را تصدیق کرده و به خاطر خداوند متعال در راه ما دوستی و دشمنی کرده و به خدا و پیامبرش ایمان آورده است» (بحارالانوار، ج 8، ص 148).
سرگذشت اصحاب خاص رسول‌الله و امیرالمؤمنین از جمله ابوذر، سلمان، حجر ابن عدی، مقداد، میثم تمار
داستان جون، غلام امام حسین (ع)
داستان شهید بروجردی و توسل به امام زمان
داستانی از محبت به امیرالمؤمنین: یا امیرالمؤمنین من دزدى کرده‌ام مرا پــاک کن! حدى بــر من جارى ساز! پس از آن که سه بـار اقرار بـه دزدى کرد، حضــرت چهار انگشت دست راست او را قطع نمــود. مـرد بـه سوى خانـه خود رهسپار گردیـد با ایـن که ضربـه سختـى خورده بـود در بیــن راه با شور شوق خاص فریـاد مى‌زد: دستم را امیرالمؤمنیـن، پیشواى پرهیــزگاران و سفیدرویان، آن که رهبــر دیــن و آقاى جانشینان است، قطع کرد! مـردم از هر طرف اطرافش را گرفتـه بودنــد، او همچنان در مدح حضرت سخن مى‌گفت. حسنیــن از گفتار مـرد باخبر شدند و آمدند او را مورد محبـت قرار دادند، سپس محضــر پـدر گرامی‌شان رسیدنـد و عرض کردنـد: پــدر جان! ما در بیــن راه مرد سیـاه چهره‌ای که دستش را بریـده بودى، دیدیم تـو را مـدح مى‌کرد! حضـرت دستور داد او را بـه حضورش آوردند و بـه وى عنایت نمود و فرمود: من دست تـو را قطع کردم، تــو مرا مدح و تعریف مى‌کنـى؟ عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! عشق با گوشت و پوست و استخوانم آمیختـه است؛ اگر پیــکرم را قطعه قطعه کننــد، عشق و محبـت شما از دلم یک لحظه بیــرون نمى‌رود. شما با اجراى حکم الهى پـاکم نمودى. حضـرت درباره او دعا کرد، آنگاه انگشتـان بریده‌اش را به جایشان گذاشت، انگشتان پیونــد خورد و ماننــد اول سالم شد(بحارالانوار، ج 41 ، ص 202).